Kees Koopman

Eigen regie voor de leerling / student

Moodle is een geweldige tool voor het voortgezet onderwijs. Maar waarom zou je zelf het wiel uitvinden als je samen stappen kunt zetten? Enerzijds kijken we naar verschillende 'wielen', anderzijds zoeken we naar antwoorden op vragen over werken met Moodle in de weerbarstige VO-praktijk. Hoe past Moodle in onze ambities voor vernieuwend onderwijs en hoe zetten we onze collega's op het Moodle-pad van de didactische mogelijkheden? Dat soort dingen dus.

De rode draad vandaag in het verhaal van Kees is de 'eigen regie' van de leerling / student. Hoe richt je een Moodlecursus zo in dat een leerling daadwerkelijk zelf verantwoordelijkheid kan nemen voor het eigen leren. Hoe weet hij wat er (nog) moet gebeuren, waar alle informatie staat en of hij op de goede weg zit? Kan de leerling daadwerkelijk zelfstandig door de leerstof fietsen, bijvoorbeeld als hij langere tijd de lessen niet kan bezoeken? En blijft er dan voor de docent (en de leerling) voldoende ruimte voor de passie voor het vak?

En last but not least: hoe blijft de student gemotiveerd om te beginnen én om door te gaan? Kan gamification hierbij een rol spelen (als we al weten wat dat inhoudt)?

Zijn er pasklare antwoorden? Nee. Heeft Moodle mogelijkheden in huis om hier handen en voeten aan te geven? Zekers! Kortom: aan de slag! 
 

Kees Koopman

Kees Koopman

Kees Koopman is coördinator Onderwijs & ICT (in die volgorde) bij CSG Jan Arentsz in Alkmaar. Daarnaast is hij werkzaam als senior docent natuurkunde. Kees is in hoge mate geïnteresseerd in alles wat zich bevindt op het snijvlak van onderwijs en ICT, is auteur van digitaal lesmateriaal voor het vak natuurkunde, verantwoordelijk voor het project "Bring your own Chromebook" en de invoering van de elektronische leeromgeving Moodle. Tussendoor ontwikkelde hij indertijd de post-hbo nascholing "Masterclass Onderwijs & ICT" (waar theoretische onderbouwing, didactiek, Chromebooks en Moodle bij elkaar komen).

Recent zag zijn eigen bedrijf het licht: EduSparx. Als inspirator Onderwijs & ICT begeleidt hij organisaties, docenten en trainers bij de inhoudelijke en didactische inrichting van digitale leeromgevingen. Kees geeft trainingen, houdt presentaties en workshops en is beschikbaar voor advies.

Last modified: Friday, 5 July 2019, 11:24 AM