Stel je vragen over Ned-Moove, Moodle of Moodle gerelateerd.

waarom zijn cijfers niet gekoppeld aan de student

Foto van Huub Trompenaars
waarom zijn cijfers niet gekoppeld aan de student
door Huub Trompenaars - donderdag, 8 december 2016, 15:57

Hallo, ik ben net lid geworden omdat we op de school waar ik les geef gaan starten met een campus gebaseerd op Moodle. Omdat ik een IT achtergrond heb ben ik projectleider en gesprekspartner voor onze IT-provider. 

Wat ik begrijp van onze IT-provider is dat de door studenten behaalde punten in Moodle gekoppeld zijn aan de klas of het jaar waarin de student zit en niet gekoppeld zijn aan de student. Ik vind dat ten eerste bijzonder onhandig maar ook raar vanuit het aspect van datamodellering. Onhandig omdat we regelmatig studenten hebben die een pauzejaar nemen. Het is voor ons van belang dat de punten van die student dan ook bewaard blijven in relatie tot de student.

Realiseer me nu dat daar twee vragen bij horen: Klopt het inderdaad dat de door een student behaald cijfers gekoppeld zijn aan de klas of studiejaar?

En de tweede vraag: kun je me dan uitleggen waarom er voor die oplossing gekozen is?

Alvast dank voor de genomen moeite

Ben benieuwd naar het antwoord

Groet

Huub Trompenaars

Arnout Vree
Re: waarom zijn cijfers niet gekoppeld aan de student
door Arnout Vree - donderdag, 8 december 2016, 21:00

Beste Huub,

Zover ik weet zijn cijfers wel aan de student verbonden. Vroeger (flink aantal Moodle versies terug) was dit anders geregeld, namelijk dat cijfers aan cursussen verbonden waren en die weer aan studenten. 

Hartelijke groet,

Arnout

door Huub Trompenaars - woensdag, 14 december 2016, 11:15

Hi Arnoud,

dank voor je reactie. Een geruststelling dat de nieuwere versies de verandering hebben ondergaan. Ik neem aan dat het nu zo is dat cijfers verbonden zijn aan studenten en studenten weer verbonden zijn aan cursussen of vakken.

Moet goed komen op die manier.

Groet

Huub

juni 2016
door Petra Aartsen - donderdag, 8 december 2016, 21:05

Hallo Huub,

Welkom bij de club. Ik ben niet heel deskundig, maar zal je toch vertellen wat ik weet:

1. Elke student kan een eigen portfolio maken binnen Moodle

2. resultaten kan je exporteren;  de school kan dat dus ook en dan een aparte cijferadministratie bijhouden.

3. er zijn plugins zodat je binnen je eigen Moodle installatie het een en ander kan "onthouden"

4. Ook bestaat er een portfolio programma dat naadloos samenwerkt met Moodle: Mahara. Daar zijn dan weer extra kosten aan verbonden.  Wel heel erg profi

Groet!

door Huub Trompenaars - woensdag, 14 december 2016, 11:10

Hallo Petra,

dank voor je welkom en je antwoorden. Roept meteen ook weer vragen op als je het hebt over het bijhouden van een eigen portfolio. Wordt een mooi aandachtspunt voor te nabije toekomst.

Groet

Huub

Foto van Gemma Lesterhuis
door Gemma Lesterhuis - vrijdag, 9 december 2016, 00:42

Hoi Huub, 

In de Moodle database worden cijfers op student niveau opgeslagen. Dit kun je in de database zien als je kijkt in de tabel "Grades". 

Echter aan de voorkant (interface) - hetgeen wat jij en studenten zien - wordt op basis van of iemand aangemeld is en zijn/haar rechten in die cursus bepaald of ze de cijfers wel of niet zien. 

Het is mogelijk in Moodle om een start -en einddatum op te geven bij een student aanmelding. Vervolgens kun je op sitebeheer niveau bepalen wat er moet gebeuren met de data - zoals cijfers - van de student wanneer de einddatum behaald is. Kies je ervoor om een student te laten afmelden van de cursus na behalen van de einddatum, zullen de cijfer resultaten vanuit de interface niet meer getoond worden. Zie: https://docs.moodle.org/32/en/Manual_enrolment#Admin_settings

Uiteraard is het bovenstaande alleen van afhankelijk van je daadwerkelijke einddoel. 

Groeten,

Gemma 

door Huub Trompenaars - woensdag, 14 december 2016, 11:13

Hoi Gemma,

dank voor je reactie. Fijn om te lezen dat cijfers primair gekoppeld zijn aan de student en niet (direct) aan het leerjaar of de cursus. 

ik kan niet helemaal inschatten wat je met de laatste regel bedoeld 'afhankelijk van je daadwerkelijke einddoel'. Wat zeg je dan eigenlijk?

Groet

Huub

Foto van Gemma Lesterhuis
door Gemma Lesterhuis - woensdag, 14 december 2016, 12:14

hoi Huub, 

Wat ik dus bedoelde te zeggen is: ik ken jullie situatie niet.

Vanuit je vraag gekeken is mijn antwoord dus dat je IT provider vanuit het perspectief de Moodle interface het juist heeft. Met de interface bedoel ik,  wat ziet een gebruiker op zijn scherm op. Echter wat een gebruiker ziet op zijn scherm is afhankelijk van zijn rol, recht en instellingen van je aanmeldingsmethode in de cursus. 

In een situatie waar de interface niet zo van belang is. Bijvoorbeeld omdat jullie Magister of een ander leerlingvolgsysteem (Parnasys bv) gebruiken om cijferresultaten in bij te houden. Dan is het alleen voor jouw handig om te weten hoe je de resultaten terug vindt in de database of hoe je zorgt dat deze resultaten op een meest praktische wijze in het externe systeem komen. 

Hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen wat ik bedoel. 
Gemma