Stel je vragen over Ned-Moove, Moodle of Moodle gerelateerd.

Afsplitsing TotaraLMS

Foto van Pieter van der Hijden
Afsplitsing TotaraLMS
door Pieter van der Hijden - woensdag, 9 maart 2016, 10:43

Verleden jaar heeft een aantal Moodle-gebruikers besloten om met Moodle een eigen richting op te gaan. Met ingang van Moodle 3.0 willen zij een eigen aftakking formeren onder de naam TotaraLMS.

Graag zou ik op de vergadering de afsplitsing van TotaraLMS willen bespreken. We zijn dan met veel verschillende mensen, partijen en belangen bij elkaar. Het zou m.i. goed zijn als we samen:
  • inventariseren van wat er nu feitelijk aan de hand is en hoe de diverse partijen zich uitspreken over de toekomst
  • nagaan wat de splitsing voor de Ned-Moove leden betekent, welke posities zij tot nu toe ingenomen hebben
  • discussiëren over hoe we als Ned-Moove hiermee om willen gaan
  • mogelijk komen tot een gemeenschappelijk appèl vanuit Ned-Moove aan de betrokken partijen.

juni 2016
Re: Afsplitsing TotaraLMS
door Petra Aartsen - donderdag, 10 maart 2016, 13:05

Pieter,

Ik vind dit totaal oninteressant tot nu toe. Waarom zouden wij ons bezig moeten gaan houden met een afsplitsing? Is het niet al ingewikkeld genoeg om de ontwikkeling van Moodle HQ bij te houden?

Waarom zou dit een probleem kunnen gaan vormen? Graag jouw probleemstelling en visie communiceren via deze thread. Dan komen we verder en is het meteen gedocumenteerd.

Foto van Pieter van der Hijden
door Pieter van der Hijden - vrijdag, 11 maart 2016, 08:36

Op 4 september 2015 meldde Moodle News dat Totara m.i.v. 2016 een eigen weg zou gaan (http://www.moodlenews.com/2015/totara-announces-that-its-forking-from-moodle/). Vanuit Totara gezien " it was more of a breakup than any amicable split".

Dit houdt in dat er voortaan twee Moodle-varianten zijn (de originele Moodle core vs. Totara) die elk hun eigen ontwikkeling gaan doormaken. Het houdt ook in dat de inspanningen in het onderhouden en verbeteren van Moodle voortaan ofwel naar de ene, ofwel naar de andere variant gaan.

Bij mijn weten is het voor het eerst dat zich zo een scheiding voor doet binnen Moodle. Zelf vind ik dat jammer; samen sta je m.i. sterker. Ik vind het ook zorgelijk, want wie volgt?

• De Open Universiteit UK (een van de grootste Moodle-gebruikers) heeft een hoop extra's ontwikkeld maar, voor zo ver ik weet, draagt ze daarvan geregeld bij aan Moodle core en zorgt ze ook regelmatig dat ze zelf in de pas met Moodle core blijft lopen.
  • Moodlerooms (IMHO de grootste Moodle-partner, onderdeel van Blackboard!) biedt zijn klanten ook veel extra's, maar lijkt nog steeds een trouwe Moodle partner.

In mijn eentje overzie ik dit speelveld niet. Maar gelukkig hebben we Ned-Moove. Vandaar dat ik jullie voorgesteld heb om samen de feiten op een rijtje te zetten, ze proberen te duiden en zo nodig actie te ondernemen.

Foto van Marcel de Leeuwe
door Marcel de Leeuwe - donderdag, 10 maart 2016, 18:34

Hoi Pieter,

Voor mezelf vond ik Totara interessant en relevant bij sommige klanten. Er vond ook een kruisbestuiving plaats door de ontwikkeling van Totara (gestart vanuit een paar Engelse bedrijven) die Moodle ook wat bracht, als voorbeeld de open badges integratie. Volgens mij is er vanuit Moodle geld naar Totara gegaan. Moodle heeft daar dit soort functionaliteit en functionaliteit als leerpaden (v3.1) voor teruggekregen.

Verder heeft het imho op de Moodle roadmap geen of weinig invloed en is het aan een ieder om Totara danwel Moodle te kiezen. Voor mij heeft Totara nu dezelfde status als spelers als Blackboard of aNewSpring. Commercieel product dat op eigen benen een deel van de markt bedient. 

Bij klanten merk ik dat Totara door de onduidelijkheid minder interessant is geworden om te overwegen. Ik denk dat in de ogen van gebruikers Totara en Moodle steeds verder van elkaar wegdrijven en ik vind daar persoonlijk weinig van.

Hartelijke groeten,

Marcel de Leeuwe

Foto van Sebastian Berm
door Sebastian Berm - donderdag, 10 maart 2016, 22:09

Hoi Pieter,

Vanuit een technisch oogpunt is het interessant wat er gebeurt, maar voordat er daadwerkelijk genoeg te zien is, is totaal niet inzichtelijk hoe het gaat werken.

Als ik het persoonlijk zou gokken, verwacht ik dat dit in eerste instantie wel mee zal vallen. Maar het momentum dat beide systemen hebben, blijft elkaar enkel maar versterken als er code uitgewisseld kan worden. Anders kost het ontwikkelaars wellicht teveel tijd en moeite om het een en ander te bouwen.
Daarom verwacht ik dat er een paar aanpassingen van 1 van de 2 partijen ten grondslag liggen, maar dat dit voor de gebruikers weinig tot geen impact zullen hebben.

Zeker wanneer het een en ander een beetje uit elkaar loopt, zal de basis nog wel vergelijkbaar blijven. Ik zie dan ook een nieuwe markt ontstaan met een tool waarmee content overgezet kan worden tussen de beide systemen.

Groeten,
Sebastian