Stel je vragen over Ned-Moove, Moodle of Moodle gerelateerd.

Hoe met Moodle te starten?

Foto van Meindert van Dijk
Hoe met Moodle te starten?
door Meindert van Dijk - zondag, 11 januari 2015, 21:50

Goedendag,

Ik wil graag Moodle gebruiken voor het maken van eenvoudige cursussen, trainingen en/of workshops.

Ik heb ruime ervaring met het CMS Joomla, waarmee ik mijn websites bouw en onderhoud. Ik zou Moodle daarin ook graag integreren.

Op welke wijze kan ik het beste met Moodle starten?

• Is hier een (liefst eenvoudige Nederlandstalige) handleiding voor beschikbaar? Ook voor het installeren van Moodle binnen mijn Joomla website(s)?
  • Is het wellicht eerst handig om hiervoor een cursus, workshop of opleiding te volgen?
  • Organiseert Ned-Moove zelf ook cursussen etc.? Zo niet, graag tips voor geschikte cursussen.

Met vriendelijke groet,
Meindert van Dijk

Marc Swanenberg
Re: Hoe met Moodle te starten?
door Marc Swanenberg - maandag, 19 januari 2015, 15:48

Hallo Meindert, ik zal een poging doen om de vragen die je hebt gepost te beantwoorden.

Starten met Moodle kan op verschillende manieren. De vraag is of je zelf wilt hosten en de updates, nieuwere versies van Moodle wilt gaan bijhouden of dat wilt laten doen door een externe partij. Bijvoorbeeld Moodlepartner in NL is UP learning maar er zijn ook diverse andere kleinere partijen die daarvoor geschikt zijn. Waarschijnlijk ken je het netwerk wel en anders kun je op onze donateurs-site kijken. Maar heel eenvoudig starten kan ook door het gewoon op je eigen server te installeren. Kan prima.

Er bestaat een plugin voor Joomla dus je kunt Moodle en Joomla prima integreren dus dat is mooi. By the way, Moodle is opensource dus met andere woorden, de software is gratis beschikbaar.

Er zijn diverse cursussen en trainingen beschikbaar, online, offline, betaald, gratis... etc. Maar in mijn ogen, en gezien je ervaring, denk ik dat je ruim voldoende hebt aan www.moodle.org website waar je al je vragen over het installeren, in gebruik nemen, technisch als functioneel van Moodle kunt vinden. De community is erg groot en het is een vrij eenvoudig systeem. Het is vaak een kwestie van tijd erin steken maar alles is (online) te vinden. Ook dit kan je natuurlijk uit besteden en gaat het sneller en eenvoudiger en hoef je niet alles zelf uit te vinden. www.moodle.org website is wat dat aangaat de beste bron voor al je informatie over Moodle. Dat merk je vanzelf als je gaat 'google'n' want dan wordt je meestal doorverwezen naar deze site. Wel even een account aanmaken!

Ned-Moove organiseert veelal workshops en seminars ter inspiratie van de Nederlandstalige Moodle community en probeert voornamelijk de leden met elkaar in contact te brengen zodat er kennis, ervaringen en best of emergent practices gedeeld kunnen worden.

1x per jaar organiseert Ned-Moove de MoodleMoot, dit is meestal een groot event waarbij zo'n 100 tot 150 deelnemers en ook donateurs en overige aanbieders aansluiten om hun ideeën en ontwikkelingen te verspreiden. Als lid betaal je dan slechts de helft om deel te nemen en zijn de overige 2 tot 3 seminars gratis. Lidmaatschap is slechts 25 euro voor 1 jaar.

Hoop dat je aan bovenstaande informatie wat hebt gehad. Je kan me anders ook gewoon even bellen of skypen. Dat gaat meestal sneller.

Gr Marc
Ned-Moove

• T:+31655123636
  • S: marcswanenberg

Foto van Isabelle Langeveld
Re: Hoe met Moodle te starten?
door Isabelle Langeveld - dinsdag, 20 januari 2015, 14:21

Je kunt ook met de Moodle Mooc meedoen. Dit is een goede!