Vandaag Ned-Moove ledenvergadering - OPHEFFEN?

Foto van Pieter van der Hijden
Vandaag Ned-Moove ledenvergadering - OPHEFFEN?
door Pieter van der Hijden - woensdag, 13 februari 2019, 10:59

Beste mensen,

Ons bestuur bestaat uit vrijwilligers. Ieder uurtje dat ze aan de vereniging besteden stel ik als lid op prijs. Het liefst zie ik een bestuur met mensen die de tijd en de energie hebben om er eens goed aan te trekken. Of je dat ook krijgt is altijd weer een verrassing.

De laatste jaren vind ik de vereniging behoorlijk futloos. Ik wil dat niemand verwijten. De vereniging dat zijn we namelijk allemaal samen. Maar ik zie dat het bestuur keer op keer de Moodlemoot heeft uitgesteld, al tijden geen aandacht meer heeft gegeven aan de website en nu voor VANDAAG een ledenvergadering heeft aangekondigd waar geen enkele reclame voor gemaakt wordt en waar je je suf moet zoeken om te weten waar en hoe laat die gehouden wordt. Ik vrees dat die vergadering dus ook weer een teleurstelling wordt.

Dit staat in schril contrast met Moodle zelf. Het hoofdkantoor heeft een stevige financiele injectie gekregen vanuit een soort goededoelen stichting van het Franse Decathlon en dat is goed te merken. Het hoofdkantoor dat eerder niet veel verder leek te kijken dan de komende twee versies, heeft nu een visie op onderwijs in de wereld, gerelateerd aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de V.N., een missie, een veel duidelijker marketing/communicatie beleid, is in veel meer landen duidelijk aanwezig bijv. via Moodlemoots, kortom een enorme professionaliseringsslag. Het ritme van twee major updates per jaar zit er goed in en de gratis Moodle Mobile app kan intussen alle studentenfuncties aan. Er is nu zelfs een Moodle Desktopversie van de app (ook gratis). De ongelukkige relatie met Blackboard / Moodlerooms is afgebouwd. Het partnernetwerk is ook in beweging. Naast UP-learning dat zich meer en meer op het bedrijfsleven richt is nu ook Avetica officieel Moodle-partner.

SURF de organisatie van het NL hoger onderwijs die zich druk maakt om de ICT toekomst, toeterde verleden jaar nog rond dat de tijd van het LMS en dus Moodle over was, maar heeft onlangs Moodle weer omarmd omdat in Moodle het Surf-verlanglijstje voor toekomstige standaards en uitwisselingsmogelijkheden al zo ongeveer helemaal standaard aanwezig was. Moodle is dus toekomstvast.

En nu lees ik in de uitnodiging voor de vergadering van morgen dat het bestuur vindt dat de vereniging maar opgeheven moet worden als er niet genoeg nieuwe bestuursleden komen.  Het staat hen uiteraard vrij om van alles te vinden, maar ik wil wel één ding in overweging geven, nou goed, twee:
  • het is veel gemakkelijker om een organisatie af te breken dan om er een op te bouwen; bezint dus eer ge begint;
  • het opheffen kan alleen als dat duidelijk geagendeerd is en op tijd aan de leden is meegedeeld; dat is nu beslist niet het geval;
Zelf zit ik deze week nog in het buitenland en kan ik er VANDAAG helaas niet bij zijn.

Probeer er achter te komen waar de vergadering gehouden wordt en aanwezig te zijn. Of laat in ieder geval je stem horen!

Hartelijke groeten vanuit Suriname,
Pieter van der Hijden
pvdh@sofos.nl
whatsapp +31 624566033

Foto van Sebastian Berm
Re: Vandaag Ned-Moove ledenvergadering - OPHEFFEN?
door Sebastian Berm - woensdag, 13 februari 2019, 11:22

Beste Pieter,

Dank voor je post hierover.

Zelf vind ik het erg vervelend dat we hierin als bestuur niet echt meer een andere uitweg zien.

Inmiddels is het zo dat we weer terug zijn op 2 bestuursleden en in principe tegen de statuten in vandaag naar 1 bestuurslid daar ik mijn functie moet neerleggen omdat ik aan de termijn zit.

Moodle gaat zeker erg hard, maar ook in het verlies van leden en donateurs gaat Ned-Moove erg hard.

Zo is het natuurlijk mooi dat er inmiddels meer Moodle partners zijn in Nederland, al houdt dit wel in dat er door deze partijen niet meer geïnvesteerd gaat worden in Ned-Moove.

Tijdens de vorige ledenvergadering, waarbij we met z'n vieren of vijven zaten, is ook naar voren gekomen dat er geïnvesteerd zou gaan worden en samengewerkt zou gaan worden aan een nieuw uiterlijk. Maar naast de software voorbereidingen is er weinig van de grond gekomen.

Het gaat ons er niet om dat het opgeheven zou moeten worden omdat er weinig bestuursleden zijn, dit is al jaren een probleem. In de 6 jaren dat ik in het bestuur gezeten heb, is het gegaan van een 'crew' van 6 mensen naar een gemiddelde van 2 mensen.

Als we daarnaast kijken naar de hoeveelheid inschrijvingen voor de Moodlemoot van afgelopen jaar, waarbij er meer sprekers dan deelnemers geregeld waren, moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn motivatie kwijt raak.

De locatie van de vergadering is overigens via een nieuwsbrief en forumposting in het ledenforum aan iedereen gemeld. Dit heeft geleid tot 2 inschrijvingen, 1 persoon die zich later heeft aangemeld en een organisatie die graag nog even met mij wilde bellen hierover.

Verder is het zo dat op basis van de statuten het niet mogelijk is om de vereniging in 1 stap op te heffen, dit is ook zeker niet de bedoeling. Het is echter wel zo dat er een minimum van 2 bestuursleden dient te zijn en het in principe zo is dat ik mijn functie moet teruggeven. Wanneer je aangeeft dat er dan alsnog 2 bestuursleden over zouden moeten zijn, heb je in principe gelijk, ware het niet dat Randy in december heeft aangegeven dat hij zijn functie wilt neerleggen.

Kortom, wij staan open voor alternatieven.

Groeten,

Erik Meenken & Sebastian Berm

Foto van ger tielemans
door ger tielemans - woensdag, 13 februari 2019, 11:41

Is je mail bestand wel in orde?

By the way, ik ga 4 juli 2019 met pensioen, dus heb wellicht weer wat meer tijd voor een hobby als dit :)

Foto van Kees Koopman
door Kees Koopman - woensdag, 13 februari 2019, 11:43

Hi Sebastian,

Ik had aangegeven dat ik nog moest zien of het mij gaat lukken vanmiddag. Het gaat mij niet lukken. Helaas.

In tegenstelling tot het geschrevene denk ik dat er in Nederland (en België?) best belangstelling is voor een georganiseerd verband rond Moodle. Dáár ligt volgens mij een mooie kans voor NedMoove.

Natuurlijk begrijp ik dat de club én het werk moet worden gedragen door allen (of minstens: velen). Wellicht dat een bestuur meer de kant op moet van het delegeren van activiteiten aan actieve groepen / mensen. Zomaar een idee. Je kunt niet met twee mensen alle activiteiten organiseren gedurende het jaar.

Daarom heb ik indertijd ook graag en plezierig samengewerkt met René om -naar nu lijkt- de laatste MoodleMoot in het Nederlandstalig taalgebied te organiseren. Een helse klus overigens voor René die daar heel veel tijd in heeft gestopt (ook achteraf nog: hulde!).

Op dit moment richt ik mij op trainingen aan onderwijsgevenden in het VO in Nederland (edusparx.nl). Dit zou een prima extern onderdeel kunnen zijn in de totaalprogrammering van de NedMoove.

Zoals Pieter al aangaf: je breekt sneller iets af dan dat je het opbouwt. Als er ook maar 'n kleine mogelijkheid is om in eventueel tijdelijk afgeslankt verband de NedMoove te laten bestaan, dan zou ik daarvoor pleiten. Maar ik realiseer me terdege dat er mensen moeten zijn die het moeten dragen én er tijd in moeten stoppen.

Ik wens de aanwezigen vanmiddag heel veel wijsheid toe bij het nemen van de juiste (voorbereidings)besluiten.

Met vriendelijke groet,
Kees Koopman
Inspirator Onderwijs & ICT

Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel leden de NedMoove (nog) heeft en of er budget is voor 'n aantal activiteiten in 2019.

door Pieter van der Hijden - woensdag, 13 februari 2019, 11:24

In aanvulling op mijn email van zojuist:

Op de Ned-Moove site vond ik in de ledenomgeving de aankondiging van de ledenvergadering; geen vergaderstukken (tot nu toe), maar hier zijn de meeting details:

"Deze algemene ledenvergadering vindt plaats op 13 februari 2019 om 15:00 (we verzamelen om 14:45) bij:

Fletcher Hotel-Restaurant Nieuwegein-Utrecht

Buizerdlaan 10

3435 SB Nieuwegein

Ben je aanwezig? - Graag reactie op uiterlijk dinsdag 15 januari 2019."

Hartelijke groeten,
Pieter van der Hijden

Foto van Josée Vroon
door Josée Vroon - woensdag, 13 februari 2019, 11:31

Beste Pieter,

Ik snap de intentie van je reactie, maar ik vind je reactie dubbel. Je geeft aan dat we allemaal samen de vereniging zijn, maar verwijt het bestuur het uitstellen van de Moodlemoot, niet up-to-date zijn van de website, geen reclame etc etc.

Het bestuur draait de vereniging met een minimale bezetting. Menig keer is er gevraagd om bestuursleden, om helpende handen. Maar het bestuur kan niet alles alleen. Wij zijn de vereniging en misschien moet je jezelf afvragen waarom je nu pas in actie komt en de wijzende vinger naar het bestuur wijst. 

Heb jij het net als iedereen zo druk dat je geen tijd hebt om een bestuursfunctie te bekleden of is je interesse niet groot genoeg zoveel aandacht aan NED-MOOVE te besteden. 

Ik geloof niet dat het bestuur over één nacht ijs is gegaan, voordat ze dit rigoreuze besluit genomen hebben.

Volgens mij staat duidelijk op de website waar de ledenvergadering is of kom je er niet meer zo vaak en heb je er per abuis over heen gelezen.

Weet je er is niet makkelijkers dan andere de schuld te geven, maar voor het falen van NED-MOOVE is ieder lid verantwoordelijk!

Ook jij en ik!!

Foto van ger tielemans
door ger tielemans - woensdag, 13 februari 2019, 11:47

Josée,

Waar staat het op de website?

Wie is er gemaild op welk email adres?

Vergaderen overdag is niet erg handig als je een baan hebt.

Foto van Josée Vroon
door Josée Vroon - woensdag, 13 februari 2019, 11:51

Waar staat het op de website?

Home/Organisatie/Leden Ned-Moove oftewel https://www.ned-moove.nl/course/view.php?id=69

Wie is er gemaild op welk email adres?

Geen idee, ik ga ervan uit alle leden die de nieuwsbrief ontvangen.

Vergaderen overdag is niet erg handig als je een baan hebt.

Dat geldt ongetwijfeld ook voor het huidige bestuur.

door Pieter van der Hijden - woensdag, 13 februari 2019, 13:44

Beste Josée,

In mijn bericht staat "De laatste jaren vind ik de vereniging behoorlijk futloos. Ik wil dat niemand verwijten." Dat lijkt me duidelijk.

Ik heb mij zelf op de vorige ledenvergadering aangeboden om samen met enkele bestuursleden een paar keer bij elkaar te komen om een nieuwe aanpak te bedenken, zeg maar een nieuw "business model". Dit aanbod heeft de vereniging aanvaard. Ik heb daarna niets meer gehoord, wel nog nader geïnformeerd, maar daar is het bij gebleven.

Dat aanbod staat nog steeds. Ook voor ander vormen van kortlopende verplichtingen ben ik beschikbaar.

Ik ben zelf mede-oprichter van de vereniging en was de eerste tijd secretaris van het bestuur. Het is daarom beter als juist anderen het voortouw nemen om de huidige crisis te bezweren.

Met vriendelijke groet,
Pieter van der Hijden
Foto van Peter Slump
door Peter Slump - woensdag, 13 februari 2019, 19:09

Hallo allemaal,

Opheffen is wellicht een heel grote stap. Ik zelf ben zeker geïnteresseerd in Ned-Moove en de kennis die het herbergt. Ik zou ook graag mee willen helpen, maar kom tot de conclusie, dat de "bio industrie mentaliteit" zich steeds steeds steviger op de werkvloer heeft genesteld. Met andere woorden, iedereen wordt "efficiënt" ingezet. Er is bij de meeste werkenden amper tijd om op adem te komen. Dit is in mijn waarneming niet alleen het geval in het onderwijs, waar ik werkzaam ben, maar in de hele maatschappij. Dat er geen vrijwilligers te vinden zijn, is daarom niet direct bewijs aan gebrek aan interesse. Maar het is wel frusterend voor de mensen die zich ooit als vrijwilliger hebben aangemeld, om dan te zien dat er geen opvolgers te vinden zijn.

Ik denk dat er andere manieren gevonden moeten worden om met elkaar te communiceren, we moeten zeker niet het bijltje er bij neer gooien. Ik had daarom zomaar een een gek idee. We zouden eens met ISOC moeten gaan praten. Dat is een globale organisatie met een heel actieve  Nederlandse Chapter. Ik was ooit voorzitter van de Onderwijs Expert groep, maar dat is al jaren een slapende functie. Ik denk echter dat er zeker ruimte is om een samengaan te onderzoeken. We zouden met elkaar binnen deze expert groep onder de paraplu van ISOC verder kunnen gaan, met kennis verspreiden en workshops over Moodle. Dan hebben we een deel van het probleem opgelost, dat van gebrek aan bestuursleden,  Maar dan moet het bestuur van ISOC natuurlijk wel accoord gaan.

Groet Peter Slump

Foto van Bob Roos
door Bob Roos - woensdag, 13 februari 2019, 12:43

Beste allen,

Los van de vraag hoe mooi en belangrijk een vereniging van enthousiaste Moodle gebruikers zou kunnen zijn, is het een feit dat we met elkaar niet in staat zijn om deze vereniging draaiende te houden. Blijkbaar vinden te weinig mensen de diensten van de Ned-Moove zo belangrijk en waardevol dat zij zich er voor willen inzetten om het in stand te houden.

Is dit erg? Ik vraag mij dit af. Het zou kunnen betekenen dat de oorspronkelijke uitgangspunten en doelen niet meer aansluiten bij de wensen van nu. Als ik kijk naar de doelstellingen van de Ned-Moove zoals verwoord in de statuten:

1. De vereniging heeft ten doel:

1. het bevorderen van de kennisdeling tussen de leden op het gebied van het gebruik van Moodle software;

2. het bevorderen van de samenwerking tussen de leden op het gebied van het gebruik van Moodle software;

3. het ontplooien van activiteiten die erop zijn gericht om de inhoudelijke functionaliteit van de Moodle software zodanig te laten aanpassen dat de software doet wat voor de leden wenselijk is;

4. het behartigen van de belangen van de leden richting derden, teneinde de inrichting van de gegevensuitwisseling tussen leden met derden te optimaliseren;

5. en voorts al hetgeen met het vorenstaande verband houdt, in de ruimste zin des woords.

dan denk ik dat er inmiddels een aantal achterhaald zijn of op zijn minst ook op andere (wellicht betere) manieren worden ingevuld.

Het opheffen van een vereniging is vaak onplezierig. Als je een vereniging moet opheffen omdat je doelen (grotendeels) zijn bereikt, is dit een compliment.

Alle complimenten voor de mensen die zich de afgelopen jaren hebben ingezet voor de Ned-Moove. Ook zij die de laatste jaren op het schip zijn blijven zitten. Het schip is (nog) niet gezonken, maar ik denk dat er behoefte is aan een heel nieuw modern schip.

Bob Roos

Foto van Isabelle Langeveld
door Isabelle Langeveld - donderdag, 14 februari 2019, 11:10

Dag allen,

Als ex-bestuurslid vind ik het heel verdrietig dat de vereniging op de rand van ophefffing staat. Al kort nadat jaren geleden lid werd, kwam ter vergadering of de vereniging niet beter kon worden opgeheven! Daarna ben ik toch in het bestuur gaan zitten en hebben we nog een stuk of 4 Moodlemoots georganiseerd met steeds een honderdtal deelnemers. Ik klop mijzelf schaamteloos op de borst: net als René heb ik daar heel veel tijd en energie ingestoken, met een mengeling van plezier en frustratie over de scheve inzet van bestuursleden. Daarna traden bestuursleden aan die om allerlei redenen geen tijd in activiteiten investeerden en daarmee is de fut eruit gelopen. 

Misschien is het inderdaad een combinatie van positieve redenen, de doelstellingen zijn grotendeels bereikt, en negatieve, er zijn te weinig mensen die zich onbetaald willen inzetten. Wellicht wordt dat anders als Ger met pensioen gaat ;-)? 

Ik heb al eens gesuggereerd om mensen die activiteiten voor de vereniging ontplooien daarvoor te vergoeden. Er is (was?) geld genoeg in kas. Bij een meer professionele aanpak van de event organisatie trek je ook meer mensen. Maar dan staat de vraag nog open of er voldoende behoefte is aan kennisdeling over één platform.

Nu organiseert Avetica ook een event. Uit de opkomst daarvoor valt wellicht iets af te leiden over die behoefte, maar het programma is niet beperkt tot Moodle. Het gaat om blended learning bieden waarvoor Moodle als platform ingezet kán worden. Dus daarmee is de vraag naar specifieke Moodle-activiteiten niet beantwoord.

Het is een kip-ei. Doordat er geen Ned-Moodlemoot meer is, is er ruimte voor een event van Avetica ontstaan. En dit event kan de ruimte innemen van een niet-leveranciergebonden event. 

Ik heb geen bezwaar tegen opheffing van de vereniging, maar ik ben wel benieuwd hoe het banktegoed besteed gaat worden. Is dat één van de onderwerpen die besproken wordt?

Mocht je onderdak zoeken voor kennisdeling; LOSMakers is een leuke club waarin ook een aantal Moodleaars zitten. Het is geen vereniging, het is LOS!

Hartelijk,

Isabelle

Foto van Isabelle Langeveld
door Isabelle Langeveld - donderdag, 14 februari 2019, 11:55

Even een antwoord op mezelf: ik zie dat er inderdaad gesproken wordt over besteding van de pot...

Foto van Erik Meenken
door Erik Meenken - vrijdag, 22 februari 2019, 12:54

Peter Haasdijk heeft een ingezonden brief geplaatst op de site. Zie volgende link:

https://www.ned-moove.nl/mod/forum/discuss.php?d=1088

Erik Meenken