Picture of Wijnhold Bolt
Waar is Moodle bij KOOPwijzer special ELO
by Wijnhold Bolt - Monday, 18 February 2008, 08:15 PM

Met stijgende verbazing las ik in de laatste koopwijzer een vergelijking van een aantal ELO's.
Moodle was daar niet bij!
Als lid van het opiniepanel heb ik wel degelijk gewezen op moodle. Op blz 14 wordt gezegd: "De drie meest gebruikte systemen die de respondenten noemen, zijn it's learning, Teletop en Moodle, een open source systeem"
Maar voor de rest geen woord over moodle!
Bestuur, laat weten dat moodle de moeite waard is en iedere vergelijking aan kan met de huidige systemen.

Wijnhold
Picture of Hans Zwart, de
Re: Waar is Moodle bij KOOPwijzer special ELO
by Hans Zwart, de - Monday, 18 February 2008, 09:19 PM

Hoi Wijnhold,

Ook ik viel van mijn stoel! Ik heb op 21 december gemaild naar kennisnet met de vraag of Moodle in de vergelijking zou worden opgenomen. Ik heb daar het volgende antwoord op gekregen:

Uw vraag over ELO Moodle heb ik doorgestuurd naar mijn collega. Zij is
er pas weer begin januari.

Het staat absoluut op mijn takenlijstje om eens uit te zoeken waarom Moodle is overgeslagen... Ik snap het echt niet!

Vr. groet en dank voor de oplettendheid!

Hans
Picture of Christian Bokhove
by Christian Bokhove - Monday, 18 February 2008, 10:03 PM

Kennisnet lijkt op deze manier een zelfde soort bias als BECTA te hebben.
Picture of Joost Vries, de
by Joost Vries, de - Monday, 18 February 2008, 09:24 PM

Heb je een link naar dit artikel?

Grt Joost
Picture of Christian Bokhove
by Christian Bokhove - Monday, 18 February 2008, 09:59 PM

Picture of Hans Kamp
by Hans Kamp - Monday, 18 February 2008, 11:09 PM

Ik sluit me aan bij Wijnholt.
Ik heb vandaag de volgende mail ontvangen als antwoord op dezelfde vraag.

Beste heer Kamp,
U bent niet de enige met deze vraag. Er is discussie geweest over het meenemen van Moodle in de vergelijking. Ik ben op het ogenblik aan het uitzoeken waarom de onderzoekers uiteindelijk Moodle niet hebben meegenomen. Zodra ik het antwoord van de testers heb ontvangen dan stuur ik het u door. In ieder geval al hartelijk dank voor de reactie.
met vriendelijke groet,
Loukie Levert
======
Dit bericht is verstuurd vanaf de webpagina van het panel:

Ik heb vandaag de Koopwijzer over ELO's gelezen en daarbij de volgende opmerking.
Als regelmatig bezoeker van Kennisnet had ik begrepen dat er in uw organisatie een kritische maar open houding bestaat naar Open Source en Open standaarden.

Hoe is het dan mogelijk dat in bovengenoemde koopwijzer alleen op blz. 14 in de zinnen; 'De drie meestgebruikte systemen die de respondenten noemen, zijn It's Learning, TeleTop-elo en Moodle, een open source systeem.. Samen verdelen ze de helft van de respons', Moodle genoemd wordt? De inhoud veronderstelt toch dat Moodle meegenomen had moeten worden?

graag reactie

Johannes Kamp

-----
groet
by Hans Zwart, de - Tuesday, 19 February 2008, 10:27 AM

Ook ik heb vandaag een reactie gestuurd:

Beste Loekie,

Afgelopen donderdag opende ik met grote interesse de Koopwijzer
Elektronische Leeromgevingen. Tot mijn grote verbazing kreeg Moodle
geen review. Hiermee is het Nederlandse onderwijs geen goede dienst
verleend:

* Moodle is samen met It's Learning en Teletop het meest gebruikte
systeem in het VO (pag. 14 van de koopwijzer). Zie ook
http://moodle.org/sites/index.php?country=NL
* Er is een Nederlandstalige Moodle Vereniging
(http://www.ned-moove.nl) en een zeer vriendelijke en grote
Nederlandstalige Moodle gemeenschap:
http://moodle.org/course/view.php?id=13&username=guest
* Meerdere leden van Ned-Moove (waaronder ik) hebben tijdens de
periode waarin de koopwijzer werd geschreven aangegeven dat ook Moodle
meegenomen zou moeten worden.
* Moodle is open source onder de GPL en verdient daardoor meer
aandacht dan commerciële aanbieders (zie ook het actieplan van
Heemskerk)
* Moodle is wereldwijd één van de meest (zo niet de meest) gebruikte
ELO's: http://moodle.org/stats
* Er is zijn meerdere Nederlandse dienstverleners op de markt die
diensten rondom Moodle aanbieden, Stoas Learning is zelfs een
officiële Moodle partner.
* De koopwijzer besteed wel aandacht aan omgevingen die voor geen
enkele VO passend zullen zijn (Didactor en Educoach (met een zelf
opgegeven marktaandeel van 1 school).

Als ik bovenstaande punten overweeg dan vind ik het weglaten van
Moodle onbegrijpelijk en onverantwoordelijk. Ik ben zeer benieuwd naar
de wijze waarop Kennisnet/ICT op School deze misser gaat repareren en
ontvang graag uw reactie.

Tot slot wil ik u, de schrijvers van de koopwijzer en alle andere
medewerkers van Kennisnet/ICT op School uitnodigen voor de
eerstvolgende bijeenkomst van Ned-Moove. Ik hou u op de hoogte voor
een datum.

Vriendelijke groet,
--
Hans de Zwart
Voorzitter Nederlandstalige Moodle Vereniging
en consultant bij Stoas Learning

Ik ben benieuwd naar haar reactie, maar vind echt dat Kennisnet/ICT op School dit op één of andere manier recht moet zetten.

Ik hou jullie op de hoogte!

Vr. groet,

Hans
Picture of Ger Tielemans
by Ger Tielemans - Wednesday, 20 February 2008, 10:26 AM

Naast Moodle zou ook aandacht voor Dokeos (de BlackBoard clone met de leerlijnmodule) en wellicht ook aTutor (dat de standaards scherper volgt) op zijn plaats zijn, omdat elk produkt toch een andere onderwijskundige insteek kiest.

Het voordeel van Moodle is natuurlijk dat je  in de geest van de commissie Dijselbloem, stapje voor stapje - en natuurlijk zeer wetenschappelijk onderbouwd - je traditionele onderwijs kunt ombouwen naar de meest progressieve ELO en nog steeds dit veelzijdige Moodle kunt inzetten.

Voor een kritische beschouwing zijn wij als Moodle gebruikers niet bang: alle forums van Moodle.org zijn immers - in tegenstelling tot die van menige commerciële ELO - volledig voor het publiek toegankelijk. (Alleen als je wat wil posten moet je een account aanvragen, maar meelezen kan altijd.)

Ook ontvangen we bezoekers van commerciële ELO's met open armen op onze Moodle dagen. Als ze dat willen geef ik ze zelfs inlogaccounts voor mijn Moodle, zodat ze inspiratie kunnen opdoen voor verbeterpunten van hun eigen produkt. (Daar wordt het onderwijs in Nederland alleen maar beter van en het houdt ons als trotse Moodle gebruikers ook scherp.)  

Ook ik dring op vele plaatsen al jaren aan op een faire behandendeling van de FOSS producten. Het wil er bij mij niet in dat Kennisnet/ICT op school echt serieus werk maakt van het promoten van FOSS en dan dit laat lopen:

• Nu wekt het toch weer de schijn dat ze hun oude vrienden uit het bedrijfsleven niet voor de voeten willen lopen.
  • Kortom Kennisnet, toon ruggegraat, terughalen die brochure en je huiswerk overdoen.
  • Daarna intern bespreken hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar dat hoeft niet hier op het forum verantwoord te worden - je bent Moodle niet smile
  • Gewoon snel een nieuwe versie van de brochure uitbrengen volstaat!
by Hans Zwart, de - Friday, 7 March 2008, 07:03 PM

Even een update over dit verhaal:

Vandaag heb ik een korte telefonisch gesprek gehad met Loukie Levert van Kennisnet.

Zij is nog steeds bezig met uit te pluizen hoe het komt dat Moodle (en een aantal andere grote/belangrijke ELO's) niet in de koopwijzer zijn meegenomen. Dat doet zij in overleg met HUB uitgevers, de partij die het onderzoek heeft uitgevoerd. Het zou ook goed kunnen dat Kennisnet ICT op School met een officiële reactie, maar dat heeft ook wat meer tijd nodig.

Loekie verzekerde mij dat er bij Kennisnet/ICT op School geen kwade wil in het spel is. Verder zijn zij bezig met een infowijzer over ELO's. Daar is wat meer ruimte om de diepte in te gaan en daar zal Moodle dan ook zeker aan bod komen.

We wachten dus af...